EN ELOGE TILL SKÅNETRAFIKEN







Så här har min dag sett ut. 

Jag skulle ha varit i skolan klockan elva, men två timmar senare var jag fortfarande inte i Lund utan då hade jag åkt förbi Lund två gånger utan att få hoppa av. Anledningen till det var "signalfel" utanför Lund. Så här var det lite mer ingående:

10.20: Halvspringer till tåget, hoppar på och sätter mig med skolarbete direkt och förbereder mig inför vårt handledarmöte vi ska ha klockan 11.

10.52: Vi stannar som vanligt i Kävlinge som är en av alla stationer vi brukar åka förbi med det långsamma tåget. Stannar lite för länge... Tänker inte mer på det utan fortsätter att plugga. 

10:56: "Vi beklagar, men vi har fått meddelande om att det är signalfel strax söder om Lund, så vi kommer inte kunna köra vidare. Vi väntar på information från Trafikverket. Det kan hända att vi inte kommer göra några ytterligare uppehåll och endast stanna i Malmö C".

11.04: Står still. Folk pratar om ersättningsbussar på tåget, vissa springer ut i ösregnet och tränger sig för att få en plats på en buss som INTE är en ersättningsbuss. För någon sådan hade de inte ordnat.

11:07: Hör någon som ska till Kastrup och sen vidare till Mallis. Stackare.

11:12: Tåget åker. Tågpersonalen meddelar att vi INTE kommer göra några uppehåll mellan Kävlinge och Malmö.

11:31: Tåget rullar in i Malmö och jag är helt lost. Tydligen har de byggt om... Letar efter Skånetrafiken för att få ersättning (den sure gubben på tåget skickade dit mig efter att nästan ha skällt ut mig för att jag snällt frågade hur jag skulle göra med ersättning, "ska du klaga så får du gå till klagobanken där borta" drev han med mig och pekade bak i tåget, då hade jag endast sagt "ursäkta", jag hade alltså inte ens sagt vad jag ville. Skånetrafikens personal och service är under all kritik). Fixar ersättningsblanketten.

11:42: Stirrar på skärmen med avgående tåg i en evighet utan att fatta någonting. Såg att jag nyss missade tåget mot Lund som gick 42, trodde jag. 

11:43: Står nere på perrongen och väntar på ett annat tåg. Då står det att 42-tåget är försenat. Förseningen kryper från 45 till 48, till 52, till 58, till 01. Gissa när det gick? 12.07.

12:07: Sitter ÄNTLIGEN på ett tåg som ska ta mig mot Lund. Nu är jag bara en timme och sju minuter försenad. Handledarmötet kunde jag glömma, men kunde fortfarande träffa min grupp.

12:11: Vi stannar strax utanför Malmö C. Väntar på grön signal eller något.

12:14: Får reda på att tåghelvetet INTE stannar i Lund utan går direkt till Kävlinge.

12:14: Får frispel.

12:16: Lite mer frispel.

12:17: Ringer min grupp och säger att tåget inte stannar i Lundafan. Vi säger att vi ska ses allihopa imorgon istället.

13:03: Kommer fram i Helsingborg.

13:04: Går in på Skånetrafiken, tar nummerlapp och ersättningsblankett nummer två för dagen. Fyller i.

13:06: Pling plong, min tur. Så snabbt har det nog aldrig gått.

13:08: Tjejen bakom disken pratar i mun på mig. Jag blir rätt så jävla arg. Hon berättar att tåget som går 13.12 INTE stannar i Lund. Som att man vill åka med deras jävla tåg igen liksom! Som att man vill ta hela den jävla rutten IGEN! 

13:15: Jag går hem i regnet. Messar min pojkvän som ska dugga idag (just nu faktiskt) och var orolig över att han inte skulle komma i tid. Det sjuka var att han hade sånt jävla flyt, han hann, tågen kom när de skulle (förutom det från Helsingborg, han fick nämligen byta i Kävlinge) och han hann gå in på ICA, ta bussen till EC och leta efter salen...

Vad ska jag säga? Vissa har tur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0