MIN JULAFTON


13.06 anlände vi (mamma, mormor, syster & jag) till moster, man och barn för att först börja med vår årliga lilla jullunch. Därefter Kalle, tomtens ankomst, julklappsöppning och därefter julmat igen och slutligen mys och gröt.





Julklapparna var VÄLDIGT intressanta enligt mina mini-kusiner som höll på och skaka, lukta och känna på alla paket medan de vuxna med jämna mellanrum sa åt dem att vara försiktig med julklapparna så de inte gick sönder.


Årets enorma julgran som tyvärr inte kunde stå på den vanliga julgrans-platsen och detta skapade ett litet problem - var skulle julklapparna vara? De fick inte plats under granen (i alla fall inte om man inte skulle behöva hoppa över dem när man skulle till bordet) och på den vanliga julgrans-platsen kunde de inte vara för där var ju ingen gran.

Så det började med en liten kompromiss - hälften av klapparna var under granen och andra hälften var på den vanliga platsen. Klapparna smög sen sakta men säkert bort mot granen.









De obligatoriska Triss-lotternas lades ut på varje tallrik. Jag vann hela femtio kronor, wiiho!





Vi hade typ sju olika sorters hemmagjord sill - inga köpta äckliga ABBAS-sillar här inte! Okej, curryn var inte jättegod...











14.58 satt två förväntansfulla små barn i soffan, tillsammans med min syster och mig, och väntade på Kalle Ankas jul. Sakta men säkert kom också de vuxna in och tittade med oss barn, haha.





Förväntansfull liten kille - både inför Kalle Anka, jultomtens ankomst och klapparna!





16.32 kom tomten och knackade på glasdörren i mysrummet/andra vardagsrummet och Theo blev helt till sig medan Nick var väldigt återhållsam och rädd. Julklappsutdelning och ett evigt öppnande av paket blev det.


Tomten kom och jag fick Body Shop-saker av Ragge som var en av tomtens nissar!






Det egenritade och designade pepparkakshuset.



17.52 Bengan och Theo höll på med ett Star Wars-lego Theo fått som tydligen var rätt komplicerat...





19.12 blev det dags för mat igen! Istället för hemmagjord sill, lax, speciell lax/räkröra, ägg och andra kalla saker blev det istället otroligt saftig julskinka, grönkål, surkål, janssons, köttbullar, prinskorv och annan varm mat. Mat i oändlighet var det i alla fall!

Så här såg min julafton ut - lite kaos och massa mys. Precis som en julafton ska vara!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0